Happy Cat Kaoani -->

Friday, July 15, 2011

Misteri Batu Bergerak















LOS ANGELES – Beberapa batu besar ditemui saintis-saintis Amerika Syarikat (AS) telah bergerak di padang pasir Taman Negara Death Valley, lapor sebuah akhbar semalam.

Racetrack playa adalah tasik yang kering bermusim terletak dia bahagian utara ,Panamint Mountains di Death Valley National Park, California, U.S.A.  Playa berarti danau kering. Ketika periode hujan lebat, curahan air akan turun dari gunung terdekat masuk ke Playa dan membentuk sebuah danau dangkal yang berumur pendek. Saat cuaca berubah menjadi panas, kumpulan air dangkal tersebut menguap dan meninggalkan lapisan lumpur yang tipis dan lembut.

Ketika lumpur itu mengering, ia mulai mengerut dan memecah membentuk mosaik-mosaik yang indah. Dan di tempat inilah fenomena aneh tersebut terjadi.Tempat ni memang terkenal dengan misteri batu bergerak di permukaan tasik.Batu racetrack ni bergerak sekali dalam 2 atau 3 tahun.Kebanyakkan kesan batu bergerak ni tahan 3 hingga 4 tahun.permukaan tasik akan menjadi kering dan merekah pada musim kemarau.Menjadi lumpur ketika musim ujan dan basah.batu-batu dolomite yang terpecah dari tebing bergerak dengan sendirinya berjalan melintasi permukaan danau yang kering. Batu-batu itu meninggalkan jejak yang terlihat dengan jelas diatas permukaan tanah, satu-satunya bukti yang menunjukkan bahwa mereka benar-benar bergerak.

Fenomena ini sebenarnya telah diketahui lebih dari seratus tahun yang lalu oleh para penjelajah dan penambang emas. Namun penelitian yang lebih serius baru dilakukan pada tahun 1948. Sampai hari ini, fenomena ini masih belum dapat dijelaskan dengan memuaskan.


















ppsssttt :: uniknya! >.<






3 comments:

Ahtool Izzra said...

subhanallah..sangat menarik ya

Cik Ezy said...

memang unik!!
hehe

alinac lover said...

misteri ni