Happy Cat Kaoani -->

Sunday, April 19, 2020

Tugas Ibu Bapa Dalam Tempoh PKP



Assalamualaikum


pekerja kerajaan yang paling netizen nampak sekarang adalah doktor, nurse dan cikgu
dalam keadaan macam ni
doktor dan nurse tu adalah penting
malah disebabkan sekolah tutup maka guru adalah pekerja kerajaan yang paling orang nampak
sebab apa?
sebab anak-anak ada dekat rumah 24jam 
tak boleh keluar
tak boleh balik kampung walaupun cuti
tak boleh jalan-jalan kat mall
tak boleh main motor kesana kemari
tak boleh boleh main kat taman permainan

jadi bila dah lebih sebulan anak-anak duduk rumah dengan ibu bapa ni
banyak la ibu bapa yang dah mula hilang sabar hadapi perangai anak-anak
tapi dalam pada itu ibu bapa mesti risau dengan anak-anak yang ketinggalan pelajaran
dah sebulan lebih anak-anak tak kesekolah
pelajaran akan tertinggal
jadi cikgu pun bagi kerja sekolah dalam waktu PKP ni
waktu nilah kita dapat tengok perkembangan anak-anak dalam pelajaran kan
boleh ke dia jawap soalan 
boleh ke dia paham soalan
boleh ke dia menbaca
boleh ke dia mengira

aku rasa yang mana ibu bapa mengajar anak-anak kat rumah sekarang ni
ada dah mula sedar tahap penguasaan anak-anak
dan mula la keluar segala singa, naga dan harimau tu kan
hahaha..



aku sebagai bukan guru sebenar hargai usaha ibu bapa mengajar anak kerja rumah diaorang
tapi aku rasa sedikit simpati kalau ada ibu bapa tak dapat ajar anak kerja rumah 
aku paham tak semua ibu bapa berkemampuan dalam bidang pelajaran


apa skema sangat ayat tu kan
dulu masa kecik mak aku yang pentingkan pelajaran
mak akan ajar dan tolong aku buat kerja rumah
mak aku support kalau kena buat apa2 dari rumah
macam buat pendidikan seni nak kena bawak kentang la, sayur la, ranting la, lidi la
mak aku tak kesah kalau hal sekolah

kalau ada kelas tambahan tak kira pukul berapa pun
mak aku akan hantar walau dalam apa jua keadaan pun
hujan ke, ribut ke, banjir ke semua mak hantarkan

mak juga bukan je tolong aku buat kerja rumah
tolong siapkan kerja rumah
tolong sediakan kalau ada mak ayah perlu buat
mak aku bahkan tolong bacakan kitab sekolah agama kalau ada periksa
semantara aku makan tengahari nak pergi sekolah agama tu
betapa mak aku support aku adik beradik 

sampai aku habis sekolah
sampai masuk uni mak tetap support apa yang baik
semua yang mendatangkan kebaikan mak akan support
sampai habis uni
sampai sekarang
mak tetap support kalau benda tu elok bagi aku

nampak tak yang kalau mak ayah kat rumah pun tak bersabar dengan anak dekat rumah
macam mana cikgu bersabar mengajar sekelas lebih 20-40 orang?
itu baru anak kau sorang dua, belum lagi perangai yang lain
kalau anak tak dapat catch up pelajaran dekat sekolah tu bukan salah datang dari pihak cikgu je
ada juga dari pihak anak dan persekitaran
tipu la aku cakap semua indah je masa aku jadi cikgu ganti ni

aku jadi cikgu ganti dah 2 tahun
dari tahun 2018 sampai tahun ni
anak murid ramai dah kenal aku
macam-macam perangai juga aku hadap 
aku jadi guru kelas
jadi mengajar subjek ada kerja kursus
jadi tukang ajar itu ini
jaga exam
buat paper exam
tanda buku
tanda kerja kursus
tanda paper exam

ada anak murid yang perangai pelik 
buat cerita macam-macam
sampai mak budak call aku suruh aku itu ini
datang sekolah nak jumpa aku as guru kelas 
fuhh.. mencabar ye 
dengan parents ni kena pandai jawab
tapi pandai lagi guru HEM sekolah aku
dia cover semua
kes tu sampai nak dibawa ke pihak polis
benda ni salah paham sebenarnya
tapi itulah.. cikgu juga kena hadap dekat sekolah ni

aku tahu banyak lagi cikgu hadapi masalah lebih teruk dari cerita aku
aku ni takat besar hama je 
aku cuma nak menceritakan hal sebenar di sekolah
keselamatan, kesihatan, ketrampilan anak-anak anda disekolah adalah tanggungjawab guru
kalau waktu mata pelajaran cikgu tu ada murid cedera maka cikgu mata pelajaran masa tu menjawab
sebab tu cikgu bising kalau ada murid main lari2, main benda yang bahaya
sebab lumrah budak pemikiran belum matang
jadi cikgu akan membentuk keperibadian pelajar bukan je dalam pelajaran malah dalam adab dan tatasusila sebagai manusia
memanusiakan manusia adalah lebih rumit dari mengajar manusia

sama macam masa aku kerja hotel
customer tak tahu yang kita cuma pelajar paktikal ke, part timers ke apa
yang dia tahu kita dah sarung baju pekerja hotel kita adalah sebahagian hotel
kita perlu jaga image hotel walau macam mana pun
jadi aku perlu jalani dan pegang amanah kat mana pun aku berada
agituewwww..

ibu bapa ada tugas ibu bapa
guru ada tugas guru
pelajar ada perangai dia
sama juga guru dan ibu bapa
tak boleh salahkan satu pihak je
semua mainkan peranan yang sama
nak2 zaman kita berkurung tapi perlukan terus memandang kehadapan
bermakna kita kena terus belajar dan berkembang bukan ditakuk lama

nanti aku kongsikan cerita anak murid aku yang nakal dan manjanya dengan aku
cerita ni aku simpan dah bertahun
ganas depan orang manja dengan aku
sekeras hati manusia pun perlukan perhatian dan belaian



sampai sini dulu!
tata









No comments: