Happy Cat Kaoani -->

Tuesday, April 8, 2014

Penyakit Kucing






Assalamualaikummm..



6 Jenis Penyakit Kucing.

1.FELINE UPPER RESPITORY INFECTION 
Feline Upper Respiratory Infection ialah penyakit selsama kucing. Simptomnya adalah kucing suka bersin, hidung dan mata berair, mata kemerahan, demam, tiada selera makan, bengkak di hidung, bibir, lidah atau gusi. Penyakit ini tidak boleh dibiarkan sebab boleh membawa maut. Cara jangkitan pulak melalui sentuhan, tempat tinggal dan udara yg kotor, juga kurang zat makanan.

2.RABIES
Juga dikenali sebagai penyakit anjing gila. Penyakit ini boleh merebak melalui cakaran atau gigitan haiwan lain yg ada penyakit ini. Virus akan merebak dari tempat gigitan ke sistem saraf dan akhirnya ke otak dalam masa 2-6 minggu.
Tandanya adalah kucing menjadi lemah, demam, sawan bertindak ganas dan akhirnya mati.


3. FELINE PANLEUKOPENIA
Virus penyakit ini akan membunuh sel-sel di tulang sum-sum, usus dan janin. Kebiasaannya, akan ada darah dalam najis kucing yg berpenyakit ini. Petandanya adalah kemurungan, demam panas, muntah2, cirit birit dan cepat haus.
Boleh berlaku jangkitan melalui sentuhan kucing pada darah, air kencing, najis, hingus ataupun kutu dari kucing yg berpenyakit ini.

4.FELINE LEUKEAMIA VIRUS (FeLV)
Seperti leukemia manusia. Menyerang sistem kekebalan tubuh dengan menyerang sel darah putih. Kebiasaannya kucing akan mati dalam masa beberapa tahun. 3 tahun untuk lebih tepat.
Virus ini ada dengan banyaknya pada air liur.Jadi, elakkan berkongsi tempat makan minum dengan kucing yg berpenyakit ini. Aktiviti menjilat juga antara penyebab berjangkit.

5.FELINE IMMUNODEFICIENCY VIRUS (FIV)
Penyakit ini seperti HIV atau AIDS bagi manusia. Tetapi manusia tidak akan berjangkit.
Jangkitan melalui cakaran atau gigitan dari kucing yg berpenyakit FIV, dan air liur memasuki saluran darah.
Tanda kucing sedang menghidap FIV ialah susah bernafas, tiada selera makan, cirit birit yg berpanjangan, gusi dan mulut yg bengkak, turun berat badan sampai kurus dan sawan.

6.FELINE INFECTIOUS PERITONITIS (FIP)
Virus ini biasa membawa maut bukan sahaja kucing peliharaan malahan kucing liar di hutan pun termasuklah singa dan harimau kumbang.
Virus ini boleh menyebabkan deman, kurang bermaya, muntah2, citi birit, tiada selera makan dan kurus melampau.
Elakkan pergaulan kucing adan dengan kucing liar yg kelihatan tidak sihat.



Dipetik dari Oh Meow.my


 



dulu budak kecik ni penah  saket. mata berair2. badan panas. diam je dia. saket la katakan. tapi dia ni kuat. saket sikit aku bagi ubat ok beberapa hari lepas tu. aku bagi antibiotik dengan vitamin je. 


sekarang budak kecik yang gemok badan keras ni dah sihat sesihatnya. hari2 terkam burung2 pastu makan bawah kerusi. bersepai bulu burung dia kerjakan. punyalah nakal ya rabbi. 


sebab dia kuat berburu jadi dia sangat cepat bertindak. jangan main2 sangat dengan dia, cepat je dia capai tangan kita.. aku dah banyak luka2 dekat tangan sebab suka main dengan dia tapi tangan dia cepat betul menyambar. geram aku. sayang2 tapi bila dia cakar geram jugak aku. babap muntut dia sikit. haha >.<


jaga kucing anda smeua tau. kalau saket cepat2 bawak pergi vet atau bagi makan ubat. haha


tata!




No comments: