Happy Cat Kaoani -->

Tuesday, January 15, 2013

Kenapa perlu racist?






Assalamualaikum...


hari ni aku nak bercakap tentang rasict. ehhh... bukan bercakap kot. setakat nak memberi pendapat. aku ni cuma yang manusia biasa yang ada pendapat. listen. listen. listen. ewahhhh.. bukan main lagi. yang jugak macam sharipah jabenn. hehehehe



sempena perlawanan bola antara johor dan kelantan hari ni aku nak cerita sikit manusia2 yang terlampau rasict dengan rakyat negeri sendiri atau rasict sebeb sesuatu. sebab sesuatu tu sebenarnya mungkin kau ada masalah atau kisah silam dengan orang2 kawasan tertentu atau orang tertentu. 


walau kita ada masalah dengan orang tertentu, jangan bawak masalah tu kepada orang lain. maksudnya macam ni. kalau kau ada masalah dengan orang kelantan, kau jangan assume yang semua orang kelantan tu buruk perangai. macam orang selalu kata, orang lelaki kelantan dan terengganu  tak boleh guna. tak tentu juga. macam ni la. semuanya base on attitude seseorang. bukan semua orang jahat. kalau dia nak jahat, zalim, emosi atau sebagainya, tak kira orang mana pun.


aku penah dengar ade kawan kepada kawan aku, yang dia ni sorang perempuan tapi bila dengan perempuan dia kerek2. berlagak. tak suka perempuan. tapi pada pandangan aku, kalau kau benci pun kaum sejenis kau, kau tetap jugak akan duduk dan hidup dengan perempuan. macam kau duduk rumah sewa, takkan dengan lelaki kan? mesti dengan perempuan. mesti kau kena berkomunikasi dan berbaik dengan perempuan. tak semua waktu lelaki boleh tolong. betul tak? 


ada pulak orang assume yang negeri tertentu sebagai orang yang gedik, mengada-ngada dan buat dia menyampah. sampai buat status dan sebagainya yang nak orang lain tahu yang awak tu tak suka orang negeri sekian2. hahaha.. rasanya tak perlu kot. ni semua buat orang nampak kita masih berfikiran tak matang dan sangat terikut dengan emosi. 


ramai sebenarnya orang yang macam ni. ramai sebenarnya orang yang tak suka negeri2 tertentu. kau belum jumpa dengan orang yang betul2 kau suka dari negeri tuh. suatu hari nanti kalau kau jumpa dengan orang yang betul2 kau suka dengan orang2 dari negeri tertentu tu akan buat kau hapuska sumpah laknat kau yang kau benci orang negeri tuh.


aku ni bukan la terlalu rasict tapi tak la terlalu open. masih ada semangat kenegerian tapi tak rasit. aku ni bila berjumpa dengan orang aku pikir dia ni baik. sampaila aku nampak the thru colors dia baru la aku tahu perangai sebenar dia tuh. sebelum tu aku assume semua orang baik dan sopan. aku akan pikir aku je yang jahat dan tak baik. hehee...


suci betul hati aku kononnya. kahkahkah..



memebebel je aku ni kan? studynya idok..hahaha









p/s :: semalam pergi uptown Damansara dapat la aku bantai beli dua helai tudung. satu halfmoom satu bawal biasa. sukaaaaa... =D










1 comment:

izyantyPersonalTaste said...

cantik tudung....jemput join contest dpt hadiah shawl halfmoon lace

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=483378025037786&set=a.483377981704457.101215.436616126380643&type=1&theater