Happy Cat Kaoani -->

Saturday, March 3, 2012

Di Kota Kecilku





Assalamualaikum kawan2 semua..


apa khabar? semoga anda semua sihat hendaknya. aku sihat je selalu. hehehe..


tadi aku pergi kedai tengahari. dalam pukul 12 lebih. sekali bertembung dengan budak2 balik sekolah. rupanya ada sekolah ganti hari raya cina hari tu. kemain sesak lagi jalan raya ramai kan orang ambik anak sekolah. hehehe...


masa aku dekat kedai runcit aku jumpa cikgu BM aku masa aku sekolah dulu.aku salam dengan cikgu tu. nama cikgu tu cikgu Rosni. cikgu Rosni ni sangat baik dan lembut je. aku memang suka belajar BM dengan cikgu Rosni. dah la ajarannya lengkap. dan sanggup ulang kalau murid2 tak paham2. bagus betul cikgu Rosni dulu. sebab tu la aku semakin suka dengan BM. walaupun BM dan sejarah adalah matapelajaran yang aku suka tapi kalau tak kena dengan cikgunya memang tak sukalah! ahahaha


aku berbual2 dengan cikgu Rosni dan dia tanya aku sekarang dekat mana, kos apa dan satu soalan ni memang aku tak ingat betul. dia tanya ingat lagi sajak Di Kota Kecilku? haaaa.. awak dah jadi macam tu kan sekarang? 


serius aku tak ingat apa sebenarnya puisi tu. lupa gila. dulu memang masa sekolah belajar tapi sekarang dah tak ingat woh! =.='


aku cuma angguk2 dan senyum je. tak tahu nak buat reaksi apa. yelah, aku dah tak ingat sajak tu kan. hahaha..


balik je rumah gigih aku google saja tu balik. tengok apa cerita dalam sajak tu. phewwwww...


rupanya memang la serupa dengan diri aku sekarang sajak tu. belajar tinggi2 then bila balik kampung tengok sekolah lama, tengok budak2 sekolah baru nak meningkat naik, teringat2 cikgu2 dulu mengajar dan beri markah. sama gila! rindu sekolah!!! huaaaaa...


rasa macam nak balik zaman sekolah dulu. zaman yang penuh warna warni sebagai pelajar. zaman yang sangat penat tapi pengalaman yang sangat berharga. menyarung baju kurung putih berkain biru muda tu sangat indah waktunya. tak akan da pengalaman seindah itu!


ni aku tulis balik sajak Di Kota Kecilku. bagi korang baca dan tengok balik..


Di sini aku pulang tempatbersekolah dan
dibesarkan lewat padang Speedy
 terus ke Durian Sebatang semuanya kini terasa
kecil
mengimbau rindu dan kenangan.

Di sini anak belasan tahun
mulai mengenal cinta dan ilmu
pengorbanan ayah dan emak
keakraban teman dan pergelutan
detik  itu    mengambang   bagai mimpi
sewaktu kulewati kota kecilku ini.

Sesaat tiba di muka sekolah
telah lama kutinggalkan
kini sudah berubah
terasa sepi
suara   guru   yang   memberikan markah
pada pangkat pertama
buat si anak desa
dan ayahku tak berkata bangga.

Di sinilah anak desa
mengenal dunia
di kota kecilnya
padang Speedy
dan Durian Sebatang
meski berubah pandangan
mengimbau rindu dan kenangan sayang.




rindu gila nak sekolah balik. sanggup hari2 tulis karangan bermuka surat, tulis komsas, tulis nota sejarah, buat latihan Math, Add Math, buat nota dan lukis2 untuk Biologi. buka buku Kimia 4 minit pastu tutup sebab tak paham apa nak buat. senang je, esok pagi2 sebelum cikgu masuk boleh tiru kawan2. wakakaka...


seronok saat tu kan??


nak balik sekolah semula boleh???


T______T


No comments: