salam semua.
tadi kan saya jadi waitress lagi..
again dan again..
eleh... saje nak gempak kan..
mengade-ngade je..
minggu ni kali kedua aku jadi service personnel
last 2 weeks jadi jugak tapi masa tu tak hafal apa langsung jadi aku mengelabah semacam je..
kali ni dah baca dan ingat sikit2 apa yang patut dan perlu aku buat cuma mistake tu mestilah ada sebab masa tu akan mengelabah dan semua benda jadi salah..
tapi asalah aku ni aku selalu salah pusing meja tu..macam pusing sepatutnya clockwise jadi anti clackwise..kalau yang anticlockwise tu memanglah betul..sebab aku suka jalan terbalik..suka anticlockwise..
aku memang suka menongkah arus ke??
choyyyyy!
every week dengan tak sengaja aku dapat guest yang ramai dan cerewet..
fussy gila...
minggu sebelum ni tak sangat cuma buat2 tak tahu je..
dan tanya itu ni..
tapi kali ni lagiiiiii fussy nak mampus disebabkan mereka adalah staff hotel yang dah biasa dengan surrounding hotel dan segala jenis serving dan sebagainya..
sangatlah sukaaaaaa membuli dengan pelbagai ayat yang menyebabkan aku terpaksa bergerak kesana kemari untuk mencari jawapan..cis!!
tak pun saje2 bagi aku binggung dengan soalan yang berbentuk KBKK..
macam macam aku nak remove pinggan tiba2 dia tanya aku
"tahu tak centipede tu ape? "
lol.. ini soalan apa? tak ada kena mengena dengan king prawan ataupun seabass yang tertera dalam pinggan tu pun..
saket hati uolssss..
SENTAP HATI MAK NAK! HAHAHA
okeh2.. tak payah nak guna hurup besar sangatlah kan.. hakhakhak..
kali ni dah ada banyak idea untuk pikir macam2 untuk kelas serving sebab semuanya dah boley pikir yang baik dan buruk untuk diri sendiri dan kawan2 seperjuangan..
tapi walaupun melayan karenah guest yang 'buat-buat' fussy tak kena tepat dan kena pulak yang suruh entertain bagai..aku tetap suka dan dapat belajar macam mana nak handle mereka yang sengal bengal macam tu..
siap nak tapau dessert ni sebab nak rush masa makan..
itu apakah.. ingat ini kedai manisan ke?
boley tapaw bawak balik uma makan dengan sugar glider ataupun kura2 duduk terkangkang dalam akuarium????
hish...
tapi mujur dan bagus jugalah.. kita tahulah macam mana guest sebenar yang sangat menyebalkan nanti..
bila nak berhadapan dengan mereka..
macam mana nak cakap dengan diorang dengan nada yang lembut dan terkawal walaupun dalam hati dan menyumpah2..hahaha..
tipu la kalau korang tak menyumpah2 kan..
terima kasih la kepada encik wan yang sentiasa asisst kami masa kami buat serving yang tunggang langgang dan seratus kali buat kesalahan yang sama dan tak dengar cakap encik wan..
nasib baik hari ni aku sentiasa senyum tak la muka ketat kata orang tuh..
padahal dalam hati tak adalah rasa marah ke hape..cuma kalau tak senyum nampak ketat sangat..
semoga minggu depan improved segala yang dilakukan..
aminn..
ok. tata.
bai!
No comments:
Post a Comment