Happy Cat Kaoani -->

Saturday, October 23, 2010

Adik Puntal Saya Saket Kaki..

tadi bagun pagi je aku tengok anak kucing aku jalan dengan 3 kaki. sian dia. kaki kiri belakang angkat je, saket nak pijak. mesti kena gigit atau luka ni. aku pun ambil minyak gamat dan letak dekat kaki budak kecik gemuk gebu tu. aku tak bagi nama kat dia. sebab ekor dia puntal aku panggil dia Puntal. tapi dia gemuk dan gebu. suka tengok muka dia, macam muka innocent je pandang kita. kaki kiri belakang dia saket, tak boleh pijak. aku tengok ada kesan luka. aku sapu dengan minyak gamat. tak tahulah kenapa. aku pegang macam bengkak je kaki budak ni. sian... vet tutup ari ni sayang nak bawak kamu ke vet..



mak dia pun ada luka dekat telinga. selalu bergaduh dengan jantan belang yang datang tu. kaki pun luka. aku sapu sekali ubat dekat telinga mak dia, Yanti. bukan ubat apa pun, pakai cara mudah, letak minyak gamat je. minyak gamat kan bagus.. hehe. dari dulu aku ubatkan kucing dengan minyak gamat. cepat baik. kalau diorang jilat pun tak apa2 sebab minyak gamat tak racun kan..


dulu aku ada kucing, nama ape ye? aku dah lupa. sebab banyak sangat kucing aku bela. sekejap hilang, mati.. jadi lupa.. ada sekor tu dulu telinga dia kering sangat pecah2.. berkerak. kalau dia garu2 luka. geram aku tengok telinga dia berkerak kering tu. sampai tak berbulu telinga.. aku geram aku pergi la kopek kerak2 dia guna air. aku letak air then tanggalkan kulit2 kering yang melekat tu. lepas tu baru bubuh minyak gamat. dekat dua belah telinga aku buat.. tergaru2 budak tu. pedih agaknya. selang berapa hari aku tengok telinga dia dah baik. seminggu je lepas tu penuh dah bulu tumbuh macam biasa. dah makin comel ada bulu. terus baik.  senang hati aku.


banyak kucing aku ubatkan. kalau diorang luka je aku letak minyak gamat. cepat baik. aku suka ubatkan mereka sebab kalau aku tengok diorang baik dan sihat tu seronok je. hari tu si budak belang kena gigit dengan kucing jantang yang sama belang dengan dia. kucing jantan kan macam tu, kalau ada anak kucing sama belang dengan dia, dia nak makan. tapi budak tu lari. luka2 juga kepala budak tu.agakanya dah masuk dalam mulut jantan tu agaknya. budak tu sakit, demam.. panas je badan. duduk diam tak mau makan. aku dah risau, karang mati pulak budak ni. aku bubuh inyak gamat dekat luka dia. usap2 dia.. cakapa aku sayang dia, jangan mati. makan tau. esok2nya elok dah. makin manja dengan aku.. hehehe..


kucing ni sebenarnya paham apa yang kita cakap dekat dia. cuma kita tak tahu apa dia cakap. kalau kita cakap kita sayang dia paham. dia tahu apa kita buat untuk kebaikan dia. jadi dia sayangkan kita.


kalau kita bela binatang dengan hati ikhlas, binatang tu akan doakan kesejahteraan kita sebenarnya. kita kasi dia makan, minum, rawat.. sayang2 dia.. dia akan doakan kita sejahtera, banyakkan rezeki.. walaupun kita tak nampak dia tadah tangan doa pada Allah tapi dekat akhirat dia akan cakap segala kebaikan kita pada dia..



pppssstttt :: mak aku kata, kalau nampak kucing tadah tangan doakan kita mau pengsan kita kan. tapi tak mistahil kalau Allah nak tunjukkan pada kita.. =)


1 comment:

ardinihumaira said...

sayangilah haiwan :)
jangan g peluk ciom rimau buaya sudah hehe