Happy Cat Kaoani -->

Friday, February 17, 2012

Menggamit Memori






semalam belek2 mak keluarkan satu plastik tak besar sangat saiznya dari bilik kosong dalam rumah aku. rumah aku ade 3 bilik dan satu stor. tapi guna dua bilik je. aku kongsi dengan akak. mak dengan abah. satu bilik tu kosong jadi tempat simpal barang. dulu arwah nenek aku ada lagi jadi satu bilik untuk nenek aku. bila nenek aku dah meninggal jadi ada satu bilik kosong. 


amboi, kemain panjang lebar lagi cerita pasal rumah aku kan. haha.tak perlu pun sebenarnya. terlalu formal pulak rasanya. wekkk! hahaha


bila mak keluarkan plastik tu aku relax je. ala, mak nak berkemas la tu kot. aku agak. sekali mak keluarkan gambar2 lama. gambar masa aku belum ada, masa aku kecik, masa aku pergi jalan2, pergi pengantin, pergi mana2 je la. termasuk gambar lama mak aku kecik. sepupu2 kecik. masa mak aku anak dara, masa dah kerja, gambar mak aku kawen, dan gambar pakcik2 aku muda. 


serius lama. paling lama aku tengok gambar 1968. eh, tak2 ada gambar lagi lama sebab masa tu ada gambar mak aku kecik. kecik sangat. macam baru 2,3 tahun. pakcik aku ambik sebab dulu pakcik aku ada camera kotak tu yang kena masuk dalam kain hitam kalau nak ambik gambar. haha. terrorlah pakcik aku ni!


aku dapat tengok moyang aku. moyang perempuan aku. belah mak aku. haha. lebih kurang sama dengan nenek aku. sebab nenek aku anak pertama sebab tu sama je kot. 


aku tunjuk mak aku kalau aku tak tahu bila. mak aku tunjuk masa mak aku mengandungkan aku. masa akak aku kecik. macam2 moment. best sungguh aku tengok gambar lama. gelak2 macam sawan aku tengok gambar lama2. masa gambar hitam putih, tepi2 gambar tu berbiku2 bukan rata macam sekarang dan saiznya kecik je. korang pernah tengok?? yang pasti aku ada semua tu. 


nak tengok mari la datang rumah aku tengok. mak aku masa muda kecik gila badan. sepet2 sikit macam aku. hehehe. tapi cantik lah!


aku sayang gila tengok gambar2 tu semua. ada yang melekat2. rosak. sebab dulu kami letak dekat ruang tamu rumah. sekali masa raya ada budak tumpahkan air atas gambar dan terus la mak tak nak letak depan lagi. habis rosak gambar! huuuu


aku kata dengan mak nak scan gambar2 ni masuk komputer. biar senang nak tengok. tak ada lah kena mengadap habuk2 dan bau hapak ni semua. tapi mak kata kalau masuk komputer, bila komputer tu rosak habislah. aku cakap masuk la CD ke biar tak hilang. simpan baik2. boleh tengok sampai ke anak cucu dan cicit!


kalau anak sedara aku yang dah besar2 tu dapat tengok ni semua, mesti diorang bangga. bukan je dapat tengok moyang, tapi dapat tengok moyot. aku pun tatau sebenarnya atas moyang tu apa. bunyi moyot tu macam mayat kan? tak sedap langsung..hahahaha


sekarang ni memang la aku susah gila nak attach gambar sebab internet aku slow gila kat rumah ni. ni dah boleh bukak fb dan blog ni dah cukup syukur sangat dah. huuuu


bila nak dapat internet laju ntah aku pun tak tahu lah. nanti bila aku dah besar, aku nak letak wireless dekat rumah mak aku dekat kampung. jadi bila balik kampung ada line yang kuat dan laju. senang aku nak upload gambar ke hape masa raya ke kan... eiiii.. berangan tak sudah! hahahaa


ok, ok. aku sampai sini dulu. kang aku membebel dan berangan sampai korang muntah hijau pulak kan? 


hikhikhik



No comments: