Happy Cat Kaoani -->

Wednesday, November 23, 2011

Tazkirah 1 # Pintu Taubat untukmu masih terbuka




assalamualikum.


anda pernah terfikir tak yang apa kesusahan kita alami, kegagalan, kesulitan kita hadapi adalah pembalasan saat kita melakukan pekara jahat, yang mendatangkan dosa dan secara tak sengaja telah menyinggung perasaan orang lain?


aku selalu fikir macam tu tentang diri aku. aku selalu pikir kalau aku susah, kalau aku sedih, kalau aku tak dapat apa yang aku nak, kalau aku gagal dalam apa2 pun aku akan pikir ini mungkin pembalasan yang Allah beri untuk aku atas apa yang aku telah lakukan.


saat tu barulah kita rasa sedih dan nak mengadu. mengadu pada manusia memang tak akan berubah pun takdir.tapi kalau kita berdoa pada Allah supaya diampunkan dosa2 silam kita dalam kita sedar atau tidak itu mungkin Allah akan memakbulkan doa kita. Allah maha pengampun dan maha penyanyang. jangan pernah lupa tu.





kadang2 ada orang cakap waktu kita sedih je baru kita ingat Allah kan? tapi sebenarnya jika kita masih ingat Allah saat kita sedih maknanya kita masih mahu bertaubat, mahu membersihkan hati, mahu menjadikan Allah sebagai pelimdung dan mendengar segala rintihan kita. sebab Allah maha mendengar setiap keluhan hati manusia. 


sebab manusia tak boleh berpegang pada semua benda hidup. sebab yang hidup akan mati. jika mati maka matilah pegangan kita. jadi kita kena berpegang pada benda yang tak akan mati dan tak pernah lupa, tidur dan sentiasa jaga. iaitu ALLAH.


sebanyak mana maksiat yang kita lakukan di dunia ini jika kita masih sedar itu adalah maksiat dan kejahatan dan kita mahu bertaubat kearah yang lebih baik dan memohon keampunan daripada Allah maka itu kita masih ada iman lagi. jika kita berbuat kejahatan dan maksiat tanpa ada sedikitpun rasa takut dan sedih maka itulah hati kita yang telah hitam dan gelap dan tak akan menuju ke jalan Allah.


manusia tidak pernah sempurna, maka setiap manusia melakukan kesilapan, dalam kita sedar atau tidak. kita manusia yang selalu membuat sesuatu perkara yang kita rasakan kita betul, yang kita rasakan kita lah yang terbaik dalam keadaan itu. tapi sebenarnya kita tak tahu yang setiap perlakuan kita, percakapan kita, cara kita selalu buat orang tak suka akan kita. bila kita ditegur kita marah bila tidak ditegur kita akan semakin alpa.






jika kita mahu orang menghormati kita haruslah menghormati orang lain, jika kita nak orang layan kita baik2 kita hendaklah layan orang baik2, kalau kita nak orang menghargai kita, kita hendaklah menghargai orang lain dan semua tu Allah akan balas balik dengan keadaan lain yang kita tak pernah tahu dan nampak sekalipun. semua perkara yang terjadi ada hikmahnya. 


memaafkan kesilapan orang lain adalah perkara yang baik. adalah mulia jika kita memaafkan seseorang itu, tapi kita tak akan boleh bersama dengan orang itu selepas perkara yang berlaku. perkara yang mereka lakukan tu adalah perkara yang bolah dimaafkan tapi tak boleh dirapatkan lagi. maka, janganlah kita memaksa diri kita untuk perkara itu.


orang kata masa akan mengubat luka, masa akan menghapus air mata dan masa juga bisa membuatkan kita alpa dengan apa yang pernah berlaku tapi tak akan pernah hilang dari ingatan.


mari kita sama2 membaca doa taubat. 





akhir sekali, kita kena pikir dan muhasabah diri kita. apa yang berlaku, apa kelakukan kita, percakapan kita, permikiran kita tu diterima semua orang atau tidak. dan sebaiknya bertindaklah mengikut keadaan yang lebih rasional.


salam kasih dari aku yang sedah muhasabah diri ini.



=)







No comments: