Happy Cat Kaoani -->

Friday, August 13, 2010

Hotel Masih Menggunakan Bufet Ramadhan


Walaupun Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) sudah melarang hotel yang tidak mendapat sijil halal daripada menggunakan nama bufet Ramadan sebagai promosi pakej berbuka puasa namun masih ramai yang berdegil.
Tinjauan Kosmo! di sekitar ibu negara mendapati masih ada hotel yang tidak mendapat sijil dapur halal namun tetap berani menggunakan istilah bufet Ramadan.
Ketika ditanya kepada kakitangan hadapan hotel tersebut, mereka memberi alasan segala sumber makanan di hotel mereka adalah halal dan tidak ada salah untuk menggunakan perkataan bufet Ramadan.
Bagaimanapun, pemerhatian mendapati tidak ada logo halal ditampal pada poster dan brosur promosi Ramadan berkenaan.
Semalam, Ketua Pengarah Jakim, Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz menasihatkan pengusaha hotel yang belum memiliki sijil halal supaya tidak menyalahgunakan istilah bufet Ramadan kerana mereka berisiko diambil tindakan di bawah Akta Perihal Dagangan 1972.
Pada 7 Ogos lalu, Jakim telah memberi amaran kepada pengusaha hotel yang tidak memiliki sijil perakuan halal agensi itu dan Jabatan Agama Islam Negeri (JAIN) bahawa mereka dilarang menggunakan istilah bufet Ramadan kerana boleh mengelirukan umat Islam.
Menurut Jakim, hotel yang memiliki sijil perakuan halal daripada Jakim atau JAIN sahaja boleh menggunakan istilah tersebut.
Sementara itu, ada juga sesetengah pengusaha hotel yang menyedari larangan Jakim itu mengambil pendekatan menukar perkataan lain bagi menarik pengunjung dalam promosi pakej berbuka puasa mereka.

Sumber :: Kosmo!

psstttt :: banyak sangat was2 sekarang ni. makan dekat rumah lagi bagus.. ;)


No comments: