Happy Cat Kaoani -->

Thursday, January 7, 2021

Mula Menyukai Perkara dan Benda Yang Tidak Disukai




Assalamualaikum


Lama tak membebel kat sini
bukan apa, banyak sangat app video yang membuatkan kita cepat lalai
No, bukan kita, aku je
hahahhahaa


Ni nak cerita akhir-akhir ini aku mula mencuba balik makanan yang aku tak suka
dulu masa aku budak-budak which in below 30 an
now dah 30 an aku dah boleh terima banyak benda
walaupun banyak benda dulu aku memilih dan tak suka 
especially makanan
biasalah budak-budak kan banyak benda yang dia memilih
dah tua-tua ni semua makan dan mula makan benda yang dulu diri sendiri tak suka


aku tak adalah nak poyo sangat sampai tak makan itu ini
banyak benda aku makan
which is aku tak la memilih sangat
sikit sangat benda yang aku tak minat tu
tapi still aku makan benda tu semua

aku tak minat dulu

1. Burger Zinger KFC





Hahahah.. ini specific sikit. Tak tahulah kenapa. 
Dulu aku selalu juga makan benda ni, which is benda ni dalam senarai menu la kat KFC
tapi entah kenapa sampai satu tahap tu aku tak minat Zinger 
lebih tepat lagi aku tak minat isi ayam yang digoreng dan dijadikan patty burger
daging ayam bahagian dada dicelup tepung dan digoreng buatkan kita makan akan ada effect tarik sikit sebab dada ayam kan tekstur dia sejalur gitu
which is sangat bosan dan aku tak minat
aku suka burger yang aku gigit sekali terus tanggal isi dan daging dia
jadi aku prefer burger daging
tapi KFC kan jadi balik2 order snack plate, cheezy wedges itu aja
no zinger burger for me

But now, lepas lebih 10 tahun tak makan zinger burger aku craving baling nak cuba rasa zinger burger
atau burger ayam salut goreng tengah tu
tak kira la KFC ke McD ke
masalahnya PKPB ni agak susah nak cari McD
KFC ada je kat kawasan aku ni


2. Bubur nasi




Dulu masa aku sekolah sampai aku diploma, abah aku sukaaaaaaa sangat bubur nasi 
tiap kali hujung minggu mesti nak makan 
jadi mak aku mesti masak bubur hari sabtu atau ahad
biasanya sabtu la

aku tak suka aku bosan dulu
lauk bubur nasi rumah aku senang sangat
bubur nasi dan kacang tanah goreng, ikan bilis, bawang dan cili digoreng sekali perasakan dengan garam dan sewaktu dengannya
makan dengan kicap kalau tak cukup masin
itu sahaja
kadang la up letak telur rebus atau telur goreng
kadang ikan goreng atau ayam goreng

sekarang aku suka bubur
masak macam tu juga tapi aku ok je makan
malah suka je
entah kenapa la deria rasa berubah dah dan menyukai benda yang orang tua suka


3. Ikan bilis dan bawang goreng

dua benda ni dari kecik aku tak suka
masalahnya kalau atas makanan banyak tabur dua benda ni aku tak minat
tapi sekarang ok je kalau atas makanan ada benda ni
sekarang ikan bilis dan boleh ratah dah
bawang goreng tak benci sangat dah
hehehehe

4.  Aiskrim vanilla

Dulu semua benda nak coklat 
aiskrim nak coklat, kek nak coklat semua nak coklat
kalau sekarang kek boleh je vanila, aiskrim vanila dan semua suka vanila
budak2 suka sangat coklat kan dulu tu 
ni sekarang ni dah dewasa
infact sekarang suka kopi
suka bau kopi, rasa kopi dan benda2 yang kopi

dulu bebudak tak suka kopi
masa study diploma la mula minum nescafe
lepas tu degree letak 2 sachet terus sekali minum 
satu makan sampai beberapa cawan konon nak stay up tu
tapi mengantuk juga

bila dah habis study ni minum nescafe juga
dan sekarang ni dah minum nescafe tanpa gula
terinspirasi tengok cerita korea dan youtuber korea la sebenarnya
lepas tu cuba minum sebab dah mula ada kesedaran tak nak minum manis sangat
jadi berjinak2 nak minum nescafe kosong

sekarang ni suka semua perisa kopi
suka susu kopi, kek kopi, plastik sampah kopi dan pasir kucing pun bau kopi 
suka sangat bau kopi

setakat  ni itu je la yang rasanya apa yang dulu aku tak suka 
sekarang aku suka
tak ingat lagi benda lain
kalau ada nanti aku tambah

dan sekarang aku cuba mencuba apa benda yang aku tak suka
mana tahu aku dah suka sekarang kan
manusia berubah dan perubahan yang berlaku mungkin lebih baik 


5. Taugeh

Aku tak suka taugeh masa kecil
paling suka makan mee tapi tak suka taugeh
mak aku la suka letak taugeh banyak2
lepas tu letak je gaul 2,3 kali dah tutup api boleh makan
taugeh tu so crunchy dan banyak
pernah juga aku bebel2 kat mak
tapi ak always jadi mak, mak tak dengar kata aku

bila dah besar ni bila nak masak kadang tak ada taugeh
malas nak keluar beli taugeh 
tapi aku dengan happpynya akan akan cakap, masak je tayah taugeh pu boleh
sebab aku tak suka taugeh la aku sanggup kata gitu
dan mak aku setuju je ganti taugeh dengan sawi, kobis atau carrot
maka aku happpy!!!

Aku rasa setakat ini itu sahaja yang aku tak suka dan bila dah dewasa ni aku makin ok dan suka
tak ada masalah benda tu pun
just sendiri je tak suka kan
biasalah manusia

Selain itu, aku ada juga ketidakgemaran lain tentang makanan
Aku ada masalah tidak suka dengan nasi berperisa macam nasi ayam, nasi minyak, nasi beryani, nasi hujan panas dan nasi2 berperisa lain.
aku suka nasi goreng je yang berperisa

Semalam akak aku ajak beli nasi ayam dengan cendol
perghhh.. aku makan sikit rasa macam nak muntah
bukan sebab apa, nasi ayam tu lama2 muak
cendol pulak punya la manis
dah topup berapa kali air kosong pun tak jalan juga dia punya manis
nasi ayam tu aku tak akan makan dengan sup
yes, sejenis aku tak suka nasi basah lembik
makan nasi tu kering tapi nasi ayam kan dah dimasak dan dah lemak lembut
so, makan je dengan sambal
sambal pulak manis
ishhh, spoil betul sambal manis ni
aku suka sambal pedas sedap
sambal agak manis makan dengan nasi lembut dan lemak dan air cendol manis
fuhhh.. auto pening aku

sekarang kalau makan manis2 cepat pening
tah apa punya masalah la
sebab dah biasa kot makan air nescafe and teh hijau kosong tanpa gula
sesekali makan makanan manis, pening pulak kepala
makan pun dah lambat pukul 4 petang
perut dah masuk angin sekali 
fuhhh..

semakin tua makin banyak masalah tekak ni kan
makin mengada-ngada
tapi sebenarnya aku ok je
cuma bila makan manis banyak aku rasa bersalah pada diri sendiri
dan terus pening

korang pun mesti ada benda yang korang tak suka kan?
cuba la cerita













No comments: