Assalamualaikum..
seketul gambar besar buat tatapan semua. hai, selamat malam. malam2 baru enjin panas nak tulis blog. siang2 pemalas dan tak ada idea. haha. alasan berlambak ke ladang gandum.
kakak aku sedang study pasal juri untuk pesta pantun negeri Johor kot. entah. muka tensen sangat. kahkah. last2 dia kata malas pikir dan nak hentam je bagi markah. kahkah. apekah akak aku ni. haha
saje je nak cerita pasal petang tadi. petang tadi aku pergi pasar lambak (pasar malam) orang Johor panggil pasar lambak biasanya. haha. entah. lantak la.
ada la orang kol. suara macam orang perempuan India. dia kat dia dari GOLD COAST SEPANG. ok. ni menarik. nak dengar jugak apa offer dia bagi ni. ngeh ngeh ngeh. ok, sila baca conversation aku kat bawah. panjang hokey. siap cakap kuat lagi. dah la kat pasar malam. semua orang tengok je. haha
Telemarketer (T): Hai puan, saya dari Gold Coast Sepang.
Aku (I): Hai, ya.. ok.
T : awak pernah dengar tentang Gold Coast Sepang? (pertanyaan paling aku tak suka. macam kita tak tahu sangat kan? )
I: ye pernah. kenapa?
T: okey, saya nak tawarkan awak percutian 2hari 1 malam di Sepang Gold Coast. untuk memberi komen pada resort kami.
I: nanti dulu, mana awak dapatkan nombor telefon saya ni? saya tak pernah pun duduk Sepang Gold Coast, macam mana pulak awak ada nombor tiba-tiba?
Tiba-tiba dia tukar orang. lelaki india pulak bercakap dengan aku.
I : kenapa pulak tukar orang, kenapa perempuan tadi tak cakap dengan I?
T : dia orang baru jadi dia tak pandai sangat jawab kol.
I : okey, mana u dapat nombor i??
T : kami just buat random call puan. kami just tekan2 nombor telefon dan dapat nombor puan. (masuk akal tak?)
I : haha. tak kan la awak just tekan2 untuk dapatkan cutomer? semudah tu? dari awak susah2 cari nombor baru baik awak kol je guest lama awak. kan lagi senang.
T : memang ni cara kami puan.
I : ok, siapa yang bercakap ni?
T : I Raymond.
I : apa position u dalam hotel tu?
T : I tele markerter dari team i ... (apa benda tah nama team Sales n Marketing dia tuh)
I : ok, then?
T : i nak offer u penginapan 2 hari 1 malam untuk keseluarga dekat Sepang Gold Coast untuk dapatkan review and a bit comment tentant resort ni.
I : 2 hari 1 malam?? for free??
T : yes for free, cuma u kena luangkan masa selama 45 minit untuk dengar apa yang we alls cuba sampaikan dan u kena bagi komen tentang resort kami. u berminat tak puan?
I : tak berminat la.
T : why u tak berminat?
I : itu hak i kalau i tak berminat. u tak ada hak nak tanya or persoalkan.
T : ok. i just nak tanya.
I : lagipun u tak beritahu i pun offer u ni valid sampai bila. apa term and condition dia. jangan i sampai sana u cakap lain.
T : ok, offer ni valid selama 6 bulan. (baru nak bagitahu tu -.-')
I : 6 bulan dari tarikh u call i hari ni? maksudnya bila2 masa je kalau i nak datang i boleh datang dalam masa 6 bulan tu??
T : ye puan. u just confirmkan pada kami je. nanti kami uruskan.
I : see, kalau i tak tanya u tak cakap pun valid sampai bila offer u ni. u offer ni untuk berapa orang? u ada kata tadi sekeluarga. berapa pax yang u bagi?
T : u dah kawen or single?
I : i single. i tanya berapa pax u bagi bukan pasal i dah kawen ke belum.
T : yelah, i kena tahu u dah kawen ke belum.
I : apa masalahnya kalau dah atau belum. i tanya berapa pax u offer. dengan siapa i nak bawak itu hak i.
T : sebab offer ni untuk 29 tahun ke atas je.
I : what?? (nada dah tinggi). kalau macam tu, kenapa u tak tanya je i awal2 tadi umur i berapa. tak payah la u nak terangkan dan bagtau apa offer u dekat i. kalau orang yang u kol nak offer u tapi dia belum umur 29 nanti dia akan rasa terkilan tahu tak? you know apa itu terkilan?? kalau i nak offer u tapi bila u cakap macam ni maknanya i tak dapat la offer tu. sebab i under 29. apa masalahnya under 29?? (marah dah ni. cakap belit2 woiii!)
T : yelah, kami ada term and condition. kalau under 29 tak married tak boleh.
I : apalah u ni. i rasa u punya manager kena dengar la skrip u yang berbelit2 ni cakap dengan customer lepastu i rasa your manager kena ubah la strategy marketing. dia kena cari stratergi yang effective sebab cara macam ni memang tak effective langsung.
T : why manager i pulak kena ubah?? ( dasar tak paham bahasa rupanya...)
I : yelah, sebab sebelum u cakap dengan customer sepatutnya manager u akan dengar dan bagi tahu the proper way untuk attract customer dengan cara yang betul. bukan dengan cara macam ni. kalau macam ni sampai bila2 u takkan dapat customer.
T : this is our way to attract the customer. apa pulak manager i kena ubah? i cakap je dengan u. kalau u nak offer ni.
I : u jangan nak tipu i. apa pun u buat kena refer manager u. i study dalam hotel management. jadi u jangan nak tipu i hal hotel ni. i tahu. bila i cakap u punya cara tak betul u marah i kan? tengoklah u dapat ke tak customer dengan cara macam tu.
T : bla..bla..bla.. (ape benda ntah dia cakap masa ni.. tak dengar pun)
I : haha. pity u. i tak berminat dengan offer u dan jangan kol i lagi. (terus off fon)
phewwww... sebenarnya banyak lagi cakapnya. ni aku dah ringkaskan la kononnya tapi tak berapa nak ringkas sangat la. haha.
korang paham tak apa yang dia cuba sampaikan? ni la aku dapat rumuskan.
term and condition:
1. offer kena 29 years old and above.
2. 2 hari 1 malam for free
3. luangkan masa 45 minit dan bagi komen
4. valid dalam 6 bulan. boleh confirm kalau nak betul2.
tapi dia cakap term no 2 dua dan terus tak cakap pun hal penting pertama yang customer mesti above 29 years old. apekahhhh?? ffffuuuuuuu~~~
memang rasa marah bila dia kata just tekan2 nombor then dapat. hek eleh, lawak apakah ini. satu industry yang besar, kau boleh banyak snagat masa nak main tekan2 telefon just untuk dapatkan customer bertuah?? pentipu sungguh okey. lagi baik la kau bagi je offer ni pada history guest dan dapatkan return customer lagi senang dari dapatkan customer baru. bijak la sikit wei.
aku pun pernah kerja hotel. kalau telefon operator, reservation dan sales punya telefon tak pernah ada masa nak main2. semuanya kerja. semua benda kena record. call in dan out semua masuk rekod. wrong number pun masuk record. jangan nak menipu sangat. ni mesti company lain punya tele-marketer yang Sepang Gold Coast hire untuk naikkan jualan.
nak menipu main random calls. lepas tu kau tak tahu pun apa background orang tu. dia kerja apa. siapa. ni kau telefon aku. buatnya calls orang yang lagi pakar bidang ni macam mana? lagi la kau nak tersembur menjawab agaknya. haha.
kesian la kalau dia masih gunakan cara tu nak attract customer. memang tak menjadi. kalau orang tak tahu memang ok. kalau dah tahu macam aku memang kena la bahan balik. sesiap je petang2 kena marah. sales pun tak masuk. haha
korang kalau jawap kol janganlah garang sangat macam aku ni. aku ni jenis garang semacam kalau orang yang tak kenal. kalau kena buat kerja atau apa2 hal aku cakap lembut je. senyummmm je tak marah. haha. aku jenis garang dan ganas sikit. haha.
sebenarnya aku ni berhati2. banyak sangat benda yang boleh menipu. kalau offer tu betul. kalau offer tu tak betul dan kena tipu sia2 je tak guna. baik tayah nak percaya sangat benda2 offer ni. kalau dia cakap memang dari organization tu tak apalah. ni cakap pun tunggang terbalik ada hati ni persuade orang. memang tak menjadi la.
hati2 tau. sebab selalunya hotel or resorts takkan senang nak bagi offer macam tu melainkan kau ni return customer yang sangat selali datang untuk apa2 urusan jadi memang dia akan ingat dan akan greet kau baik. baik jaga return customer dari cari customer baru yang tak tahu siapa kan? logiknya la. lagi satu jangan senang2 percaya apa cakap orang. sekarang ni agensi penipuan banyak sangat. sampaikan tak tahu mana yang betul. bila dah terkena baru nak menyesal kan?
jadi bertindak sebelum terkena. pesanan penaja blog ni.hahaha
okeh la uols. lama sungguh aku taip benda ni. tak abis2. terimalah seketul lagi picture somel aku. babai.
No comments:
Post a Comment