Happy Cat Kaoani -->

Tuesday, January 19, 2021

Salam Takziah



Assalamualaikum


Jumaat lepas pagi masa tu aku dah bangun tapi macam biasa la lepak-lepak atas katil
lepas tu aku dengar ada orang datang beri salam
lepas tu aku cepat2 bangun
rasa dah tak sedap hati sebab jarang la orang datang pagi2
musim-musim pkp ni takkan ada orang bertandang pulak

aku keluar bilik je aku
mak aku masuk balik rumah tergesa2 pastu cakap kat aku

" ija, cik midah meninggal.."

innalillahwainlalillahirojiuun
aku terkejut juga dengar makcik jiran sebelah aku meninggal
aku baru nampak 1 haribulan januari haritu makcik sebelah ni makan betik
main dengan cucu
lepak dengan anak cucu dekat seberang jalan sambil tengok pokok2 bunga 
tapi hari ni aku dengar dah meninggal

pakcik tadi tu datang sebab nak minta izin minta bunga siantan untuk buat bunga dengan pandan
racik2 dan tabur dekat kubur
aku pun tak kisah banyak mana bunga yang nak ambik
memang aku tanam pokok untuk memberi manfaat kepada semua makhluk
baik manusia dan haiwan

mak aku terus bersiap sebab nak tolong anak bongsu jiran dengan sedara kemas rumah
kemas untuk bawa balik jenazah
jenazah kat hospital
memang tengah berubat dekat Hospital Sultan Ismail, Johor Bahru
suami arwah dekat hospital
pakcik sebelah ni sebenarnya sepupu abah aku
basically sedara pun
tapi jiran ni bukan orang luar pun sedara mara juga

aku terus cari baju dan tudung, gosok
aku suruh mak aku pergi terus tayah pikir sarapan apa hari tu
jadi aku terus buatkan air untuk abah aku dan aku bukak tuna ayam brand tu
sapu mayonis kat roti dan kemudian bubuh tuna
4 keping untuk abah aku sahaja
abah aku ni ada kencing manis jadi kena makan sarapan pagi, makan ubat baru boleh memulakan kehidupan haritu
lepas sarapan baru boleh melawat
aku pun siap2kan diri 
pakai baju tadi dah gosok then mak aku balik jap 
lepas tu kami semua aku, mak dengan kakak pergi sekali
terus masuk rumah dan baca yasin
habis baca yasin sekejap je jenazah sampai

awal2 imam kampung aku dah sediakan kain kafan dan tilam untuk jenazah
dia dah ajar macam mana nak uruskan pada ahli wanita yang uruskan jenazah nanti
kan mengafankan haruslah wanita bagi jenazah wanita
jadi iman ajar siap2
halakan ke kiblat
tunjukkan mana arah kiblat

sampai je jenazah, terus uruskan untuk mandi
dan terus kafan
alhamduillah semuanya dipermudahkan Allah
kena buat cepat sebab hari jumaat
jadi kena buat sebelum pukul 12 sebab iman dan beberapa ahli masjid kena solat jumaat
walaupun pkp rakyat tak boleh solat tapi imam kena solat
dan juga tatacara semasa pkp majlis perlu dipercepatkan 
bilangan pelawat yang hadir sikit je sesuai dengan pkp
mengebumikan dalam masa setengah jam je sebab semua kena serba cepat




depan mata nampak kesedihan ahli keluarga yang aku nampak hari2
selama 7 tahun ni pindah sini dari tahun 2014 kami saling bertukar pendapat dan berbincang
saling tolong menolong 
berbalas juadah raya
jiran dekat kan
jiran sebelah lagi cina

saat ahli keluarga anak cucu cium sebelum di kebumikan
suasana amat pilu
sebab sorang anak lelaki arwah bekerja kat Myanmar
menantu arwah video call dan tunjukkan wajah emak buat kali terakhir 
anak yang sorang ni rajin bawa mak ayah untuk urusan
banyak menolong walau tidak duduk bersama
dalam tak sedar aku pun turut mengalirkan air mata
pilunya hati disaat emak ke liang lahat, anak yang baik ini tiada disisi menguruskan jenazah 
patutlah aku dah lama tak nampak anak lelaki ni datang rumah
selalu ada balik kalau cuti sekolah

akhirnya bila keadaan begini sangat terkesan
memang betul la melawat orang meninggal ni meningkatkan rasa keinsafan 
meningatkan kita tentang mati tanpa ada waktunya
semuanya serba terkejut
meredakan semua yang telah diaturkan Allah

sesungguhnya dari Allah kit datang, kepada Allah jua kita kembali
Al-fatihah
untuk diri kita dan semua ahli keluarga..


No comments: